Pijn in kuit

Wanneer u pijn in uw kuit ervaart, kan dit verschillende oorzaken hebben. U kunt bijvoorbeeld pijn in uw kuit hebben bij rust, bij het lopen of juist tijdens uw slaap. Het is dan zaak de oorzaken zo snel mogelijk aan te pakken, om niet in uw bewegingsvrijheid beperkt te worden. Een fysiotherapeut van Fysio 0512 kan u helpen de klachten te verminderen. Samen met u stellen we graag een behandelplan op maat op. We noemen hieronder een aantal veel voorkomende oorzaken voor pijn in de kuit.

Zweepslag in de kuit

Bij een zweepslag kan het gaan om een kleine verrekking of een kleine of totale scheur van een spier. Een zweepslag voelt als een plotselinge scherpe pijnscheut die u ineens, als bij een zweepslag, ervaart. Een zweepslag in de kuit komt vaak voor en ontstaat veelal tijdens het sporten. Een belangrijke oorzaak is onvoldoende warming-up. De pijn is zo hevig dat het vaak onmogelijk is om daarna nog door te sporten of op het been te staan. Verder kunnen er symptomen als een zwelling of blauwe plek zichtbaar zijn. Oefeningen moeten zorgvuldig opgebouwd worden om uiteindelijk het onderbeen weer pijnvrij te kunnen belasten. Dat kunnen krachtoefeningen zijn, coördinatie- en rekoefeningen, maar ook manuele therapie, dry needling en medical taping.

Lees meer over zweepslag kuit

Kramp in de kuit

Kramp in de kuit voelt als een plotselinge pijn, waarbij het moeilijk is om de spier te ontspannen. Dit gebeurt bijvoorbeeld na fysieke inspanning of tijdens het slapen. We zien dan ook veel sporters en hardlopers met kuitklachten. Een fysiotherapeut kan u helpen de mogelijke triggerpoints te verhelpen met behulp van dry needling. Kramp in de kuit heeft als oorzaak namelijk vaak triggerpoints: lokale spierknopen of pijnlijke verhardingen waar afvalstoffen zich ophopen. Deze zijn vaak het gevolg van activiteiten waarbij de kuitspier overmatig opgerekt wordt, zoals langdurig op hakken lopen of autorijden. Ook diepe massagetechnieken kunnen helpen de klachten te verminderen.

Lees meer over kramp in kuit

Achillespees pijn

Achillespees pijn komt vaak voor bij sporters, vooral hardlopers. Wanneer een ontstoken achillespees onvoldoende herstelt, kan dit leiden tot een scheurtje of gescheurde achillespees. Dat kan komen doordat u eenmalig teveel van uw achillespees gevraagd hebt of langdurig. Bij een ontstoken achillespees horen symptomen als gevoeligheid, zwelling, roodheid, warmte, stijfheid en moeite met lopen. Tijdens het bewegen kunt u een zacht kraken horen. Wanneer de achillespees gescheurd is, voelt u een onmiddellijke pijn. Ook hoort u vaak een ‘plop’ op het moment dat de achillespees scheurt. Ook een te korte achillespees kan pijn veroorzaken. Achillespees oefeningen zijn onmisbaar om de pijn te behandelen en te voorkomen dat een ontstoken of geïrriteerde achillespees tot een scheurtje leidt. Daarnaast kijken we of uw schoeisel goed is en of er sprake is van een standafwijking van uw onderbenen of voeten of een beenlengteverschil.

Voor een (zeurende) pijn in de kuit, ook bij rust, bent u bij Fysio 0512 in Drachten aan het juiste adres. U kunt direct een afspraak met ons maken om uw pijn in de kuit te verhelpen. Hiervoor heeft u geen verwijsbrief van uw huisarts nodig. De behandeling wordt veelal door uw zorgverzekeraar vergoed, omdat wij met alle zorgverzekeraars een contract afgesloten hebben.

Lees meer over achillespees pijn