Pijn in bovenbeen

Pijn in het bovenbeen komt regelmatig voor, vooral bij sporters. De pijn kan variëren van een stekende pijn in het bovenbeen tot een zeurende pijn aan de achter- of voorkant van het bovenbeen. De therapeuten van Fysio 0512 kunnen uw bovenbeenklachten behandelen met een maatwerk behandelplan. Een aantal veel voorkomende oorzaken van pijn in het bovenbeen zijn:

Hamstringklachten

De hamstring bestaat uit drie spieren die zich aan de achterkant van uw bovenbeen bevinden. Acute hamstringklachten kunnen ontstaan tijdens plotselinge krachten op deze spieren tijdens bijvoorbeeld het uitoefenen van volleybal of tennis. U voelt dan een zeurende pijn. Hamstringklachten ontstaan ook vaak tijdens het sprinten, bij bijvoorbeeld voetbal. Chronische hamstringklachten zijn vaak het gevolg van langdurige belasting van deze specifieke spiergroep. Een hamstring die verrekt is, herstelt sneller dan een hamstring die gescheurd is. Wel is het bij beiden van groot belang de speciale hamstring oefeningen rustig op te bouwen. Onze fysiotherapeuten weten precies welke oefeningen wel en niet geschikt zijn en welke behandeling het beste is om sport- en werkbelasting zo snel mogelijk weer mogelijk te maken.

Spierscheur

U kunt ook een andere spier dan één van de hamstrings scheuren. Afhankelijk van de ernst van de scheur, kan het herstel enkele weken tot enkele maanden duren. Bij een milde spierscheur bijvoorbeeld is slechts 1-5% van de spiervezels beschadigd. De pijn in het bovenbeen valt relatief mee. Wanneer de spier echter volledig gescheurd is, zal dat operationeel verholpen moeten worden. U voelt een (stekende) pijn in het bovenbeen tijdens het lopen, en soms ook in naastgelegen spieren zoals pijn aan de binnenkant van het bovenbeen. Ook is er spraken van een grote zwelling. Na de operatie kunnen behandelingen en oefeningen voor herstel onder begeleiding van onze fysio of manueel therapeuten helpen om zo snel mogelijk de belastbaarheid te herstellen.

Spierkneuzing

Een spier is snel gekneusd, bijvoorbeeld door een val of een stoot tegen de spier. Een ijsbeentje of zogenaamde ‘paardenkus’ zijn voorbeelden van een spierkneuzing. Een inwendige kneuzing gaat soms gepaard met een onderhuidse bloeding. Bij een spierkneuzing voelt u een zeurende pijn aan de voorkant van het bovenbeen of juist aan de achterkant. Het is belangrijk dat u een spierkneuzing snel en op de juiste manier behandelt, zodat de functie van de spier snel kan worden hersteld.

Afspraak maken

U kunt direct een afspraak maken bij Fysio 0512 om de pijn in uw bovenbeen te laten behandelen. U heeft hiervoor geen verwijsbrief van de huisarts nodig, omdat wij uw klachten zullen bespreken zoals de huisarts dat voorheen deed. Tijdens een intakegesprek zullen we de klachten met u bespreken en een nauwkeurig lichamelijk onderzoek uitvoeren om de aard en mate van uw klachten vast te stellen. De behandeling wordt veelal door uw zorgverzekeraar vergoed, omdat wij met alle zorgverzekeraars een contract afgesloten hebben.

De fysiotherapeuten van Fysio 0512 doen hun uiterste best om u zo snel mogelijk van uw (stekende) pijn in het bovenbeen af te helpen. Uw bovenbenen gebruikt u immers zo vaak dat u bij uw dagelijkse activiteiten geen pijn kunt gebruiken. Met de juiste behandeling kunt u zo snel mogelijk herstellen en uw dagelijkse activiteiten weer oppakken zoals voorheen.