Pijn in enkel

Een enkelblessure is na een knieblessure de meest voorkomende sportblessure. Er komen dan ook regelmatig mensen bij Fysio 0512 met last of pijn in de enkel. Naast de hieronder beschreven klachten, behandelen wij uiteraard ook andere klachten in deze regio.

Verstuikte enkel

Een verstuikte of verzwikte enkel kan simpelweg ontstaan doordat u een verkeerde beweging maakt. U verstapt zich, u komt ongelukkig terecht tijdens een val of u verdraait uw enkel bij bijvoorbeeld voetbal of hockey. Is uw enkel al een zwakke plek? Dan loopt u meer kans om uw enkel opnieuw te verstuiken. Een verstuikte enkel voelt pijnlijk aan, er is een zwelling te zien en de enkel kan blauw worden door een bloeduitstorting, die het gevolg is van scheurtjes in de bloedvaatjes in de enkelbanden. Speciale oefeningen hebben als doel het risico op een chronische enkelblessure te verminderen. Ze bouwen de kracht van de enkel weer op, verbeteren het uithoudingsvermogen, evenals de stabiliteit van de enkel. Soms wordt medical taping ingezet om de spieren rondom de pijnlijke enkel te ondersteunen.

Lees meer over verstuikte enkel

Gescheurde enkelbanden

Als de enkelbanden veel te ver oprekken, kunnen ze inscheuren of helemaal afscheuren. Dit gebeurt door bijvoorbeeld een val, een flinke misstap of een andere onverwachte of onbeheerste beweging. De meeste enkelbanden scheuren tijdens het sporten, vooral bij sporten waarbij er vaak gesprongen wordt, zoals volleybal en basketbal. U heeft daarnaast meer kans op scheuren na een eerdere enkelblessure. Volledig gescheurde enkelbanden herkent u aan symptomen als veel pijn en een flinke zwelling. U hoorde misschien ook een ploppend geluid toen het gebeurde. Daarna kon u niet meer op uw pijnlijke enkel staan. Oefeningen voor gescheurde enkelbanden zijn erop gericht de zwelling te verminderen, de belastbaarheid van de enkel te herstellen en de (spieren rondom de) enkel weer sterker te maken, zodat deze spieren kunnen helpen het herstel sneller te laten verlopen. Ook kunnen we medical taping toepassen voor een sneller herstel.

Lees meer over gescheurde enkelbanden

Hielspoor

Pijn in de enkel kan ook het gevolg zijn van hielspoor. Hierbij is er sprake van verkalking op de plek van de aanhechting van het peesblad onder de voet bij het hielbeen. Deze verkalking gaat zeer geleidelijk, maar zorgt uiteindelijk wel voor irritatie en last van uw enkel. Het peesblad wordt voornamelijk belast bij wandelen en hardlopen. Hielspoorklachten kunnen we goed verhelpen, evenals klachten die op hielspoor lijken.

Lees meer over hielspoor

Peesplaat ontsteking

De peesplaat onder uw voet kan ook gaan ontsteken na grote en langdurige belasting. U ervaart dan veel pijn in uw enkel of aan de onderzijde van uw voet. Zonder de juiste behandeling door een fysiotherapeut kan herstel van een peesplaat ontsteking erg lang duren.

Door middel van een grondig en nauwkeurig onderzoek van uw pijnlijke enkel stellen onze therapeuten een fysiotherapeutische diagnose. Aan de hand van deze diagnose wordt een behandelplan opgesteld wat aansluit bij uw klachten en belastingniveau. U kunt direct een afspraak maken bij Fysio 0512 in Drachten om snel van uw pijnlijke enkel af te komen en uw enkelblessure niet chronisch te laten worden. U heeft hiervoor geen verwijsbrief van uw huisarts nodig. De behandeling voor pijn aan uw enkel wordt veelal door uw zorgverzekeraar vergoed, omdat wij met alle zorgverzekeraars een contract afgesloten hebben.