Zweepslag kuit

Een zweepslag wordt zo genoemd omdat deze pijn ervaren wordt als een plotselinge scherpe pijnscheut die u ineens, als bij een zweepslag, ervaart. Bij een zweepslag kan het gaan om een kleine verrekking of een kleine of totale scheur van een spier. Die scheur bevindt zich bij de overgang van spier- naar peesweefsel. Door een zeer krachtige aanspanning van de spier scheurt het spierweefsel. Dat kan in principe bij iedere spier gebeuren, maar we zien een zweepslag het meest in de kuit of de bovenbeenspieren. Behalve de vezels van de spier scheuren vaak ook bloedvaten en lymfevaten. Een zweepslag in de kuit komt vaak voor.

Zweepslag kuit oorzaken

Een zweepslag in de kuit ontstaat veelal tijdens het sporten. Het kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld koud weer,  slecht schoeisel, een harde ondergrond, eenzijdige oefeningen, het afzetten bij springen of sprinten of te weinig warming-up. Vooral een goede warming-up en getraindheid verkleint de kans op een zweepslag.

Zweepslag kuit symptomen

U herkent een zweepslag in de kuit direct door de plotselinge pijnscheut. De pijn is zo hevig dat het vaak onmogelijk is om daarna nog door te sporten of op het been te staan. Verder kunnen er bij een zweepslag in de kuit symptomen als een zwelling of blauwe plek zichtbaar zijn. De blauwe plek zit niet altijd precies op de pijnlijke plek, maar vaak net iets eronder. Bij het ontstaan van een zweepslag wordt de pijn vaak ervaren alsof u tegen uw kuit geschopt wordt of alsof iemand een steentje of bal tegen uw kuit gooit.

Zweepslag kuit oefeningen

Net na het ontstaan van de zweepslag is het belangrijk voldoende rust te nemen. U mag wel bewegen, zeker om bij een zweepslag in de kuit het gevaar op trombose te vermijden, maar het liefst zonder de kuit te belasten. Koelen en het been hoog houden kunnen de zwelling tegengaan. Daarna moet zo snel mogelijk weer begonnen worden met het opbouwen van spierkracht. De juiste zweepslag in de kuit oefeningen worden zorgvuldig opgebouwd om uiteindelijk het onderbeen weer pijnvrij te kunnen belasten. Dat kunnen bijvoorbeeld krachtoefeningen zijn, coördinatie- en rekoefeningen. Daarnaast kan manuele therapie toegepast worden. Met behulp van massages en fricties wordt het pijnlijke gebied behandeld om het herstel te versnellen. Ook dry needling en medical taping kunnen we inzetten om het herstel te bespoedigen.

Houd bij een zweepslag in de kuit rekening met een hersteltijd van zo’n 6-10 weken. Gedurende die tijd wordt de belasting rustig weer opgebouwd, zodat sporten en intensief bewegen zo snel mogelijk verantwoord kan worden hervat. Bij een zweepslag in de kuit wordt autorijden ook afgeraden. In tegenstelling tot autorijden met een zweepslag in de kuit wordt fietsen juist aangeraden. Elke dag een halfuur fietsen verbetert de doorbloeding van de kuitspier en zorgt ervoor dat u bij een zweepslag in de kuit een snel herstel bevordert.

Zweepslag kuit behandeling

Voor de juiste (zweepslag in de kuit) behandeling en een snel herstel is het belangrijk allereerst een goede diagnose te stellen. Het zou namelijk ook kunnen gaan om een achillespeesruptuur in plaats van een zweepslag in de kuit of om trombose. Op basis van uw verhaal en een kort lichamelijk onderzoek kunnen we de juiste diagnose stellen.

Voor een spoedig herstel bij een zweepslag in de kuit of pezen kunt u direct een afspraak maken met Fysio 0512 in Drachten. U heeft hiervoor geen verwijzing van de huisarts nodig.