Hielspoor

Wat is hielspoor? Bij hielspoor gaat het om een verkalking of verbening van de aanhechting bij het hielbeen. Hoe meer de peesplaat onder uw voet belast wordt, hoe meer dit de verkalking van de peesplaat stimuleert. Het lichaam gaat zelfs extra kalk aanmaken bij overbelasting. De peesplaat die de hiel met de bal van de voet verbindt kan ontstoken raken of scheuren. Hielspoor is niet altijd gemakkelijk te herkennen. Veel mensen lopen dan ook (te) lang door alvorens zij met hun klachten bij een fysiotherapeut aankloppen. Ze hebben namelijk niet continu pijn. Hielspoor gaat echter niet vanzelf over. Hoe eerder u de juiste behandeling krijgt, hoe sneller het herstel gaat.

Hielspoor oorzaken

Bij hielspoor is de oorzaak in de meeste gevallen een overbelasting van de peesplaat onder de voet. Een overbelasting ontstaat bijvoorbeeld als u ineens veel meer bent gaan wandelen of als u verkeerd schoeisel aangeschaft hebt. Of misschien heeft u een nieuwe baan of hobby waarbij u meer moet staan of lopen. Soms is een van nature verkeerde stand van de voeten de hielspoor oorzaak of draagt overgewicht of een oudere leeftijd bij aan hielspoorklachten.

Hielspoor symptomen

De kenmerken van hielspoor zijn niet zo gemakkelijk te herkennen. Vaak ervaart u pijn in de hiel bij bijvoorbeeld de eerste stappen in de ochtend of na langere perioden van rust, als u weer gewicht op uw voet zet. U voelt dan een stekende pijn aan de onderkant van uw voet en een gevoel van stijfheid bij de wreef. De pijn op de hiel, langs de wreef of de bal van uw voet zal na het opstarten kort afnemen, maar vervolgens weer toenemen. Ook bepaalde bewegingen kunnen voor hielspoor symptomen zorgen, zoals op de tenen lopen en de trap oplopen. Soms ontwikkelen mensen met hielspoor botuitgroei op het hielbot. Al deze hielspoor symptomen komen ook regelmatig voor zonder dat er sprake is van een verkalking. De kans op een snel herstel is dan groter.

Hielspoor oefeningen

Oefeningen voor hielspoor bestaan onder andere uit het verbeteren van de mobiliteit of lenigheid van uw kuitspieren. Rekoefeningen voor de kuiten, enkel en peesplaat bieden uitkomst, omdat deze door hielspoor vaak verkorten. Bij een hielspoor behandeling doen we ook oefeningen om de stabiliteit van uw enkel te verbeteren. Als deze meer op kan vangen, wordt uw peesplaat minder belast.

De peesplaat en andere betrokken voetspieren kunnen we met massagetechnieken of dry needling effectief behandelen. De kuitspieren, die bij hielspoor vaak onder spanning staan, kunnen we ook met behulp van dry needling en massagetechnieken laten ontspannen. Dry needling is bij hielspoor een effectieve behandeling gebleken. Een verkrampte, gespannen kuitspier kan namelijk ook voor hielspoor symptomen zorgen. Ook medical taping kan hielspoor symptomen tegengaan. Door de extra stabilisatie wordt de peesplaat onder uw voet minder belast en wordt de doorbloeding op de plek van de verkalking verbeterd.

Tot slot geven we naast oefeningen bij hielspoor ook tips. Belangrijke hielspoor tips zijn bijvoorbeeld niet te lang achter elkaar wandelen, voldoende rustmomenten inbouwen, hardlopen vervangen door zwemmen of het laten aanmeten van speciale steun- of correctiezolen en het dragen van het juiste (hardloop)schoeisel. Deze aanpassingen zijn net zo belangrijk als de juiste hielspoor fysiotherapie oefeningen.

Hielspoor behandeling

Wanneer we hielspoor gaan behandelen, onderzoeken we alle betrokken spieren, gewrichten, zenuwen en banden. Daarnaast kijken we naar uw schoeisel en de stand van uw voeten en luisteren we naar uw klachten. Op basis van uw verhaal en ons nauwkeurige onderzoek kunnen we een diagnose stellen en een behandeling voor hielspoor aanbevelen.

Wilt u meer weten over wat hielspoor is? Gaat hielspoor vanzelf over? Kan shockwave therapie bij hielspoor helpen of kan hielspoor alternatief genezen worden? We beantwoorden al uw vragen graag tijdens een intakegesprek. Neem direct contact met ons op om een afspraak te maken bij Fysio 0512.