Trainen in de buitenlucht wanneer het kouder wordt

Geplaatst op

De herfst is inmiddels weer in het land en de temperatuur daalt langzaam maar zeker.

Het kan eerst koud aanvoelen wanneer je lekker de buitenlucht in gaat om te sporten.

De gewenning en opwarming van je lichaam gebeurt na een warming up van 5-10 minuten.

Toch kun je in deze tijd van het jaar de kou weer langs je lichaam of ledematen voelen wanneer je in een bui beland of tegen de wind in gaat.

Het dragen van verschillende laagjes kleding tijdens je training met het koude weer raden wij dan ook aan om blessures te voorkomen.

Wanneer je lekker opgewarmd bent kun je een laagje uit trekken, zoals bijvoorbeeld een winddicht jack of shirt met lange mouwen.

Bij een korte pauze of het einde van je intensieve inspanning, kun je het extra laagje weer aan trekken om niet teveel af te koelen.

Het beste kan de eerste laag bestaan uit een synthetische stof. Deze laag zorgt ervoor dat het vocht van je huid kan worden afgevoerd. De tweede laag kan het beste een warmere stof zijn zoals fleece of wol, zodat je goed geïsoleerd raakt. De derde en laatste laag moet een goede ademende, maar waterdichte kledingstuk zijn die wind kan tegen houden. Gebruik geen katoen. Katoen verliest nl zijn isolerende kracht wanneer je gaat zweten.

Wanneer de temperatuur lager wordt dan 10-12 graden, raden onze fysiotherapeuten in veel gevallen aan, om een lange broek aan te trekken tijdens het sporten. Spierblessures in de bovenbenen en kuiten komen veel voor tijdens het sporten in koudere omstandigheden. Ook is het verstandig om ervoor te zorgen dat je rondom je romp en rug de warmte vasthoudt, bijvoorbeeld door het dragen van een hemd of thermoshirt. Thermoshirts zijn er met lang en korte mouwen.  

In de kern van ons lichaam wordt de temperatuur constant gehouden. Hierdoor zijn onze armen, benen maar vooral handen en voeten vatbaarder voor de kou. Draag daarom handschoenen bij winterse temperaturen. Daarnaast gaat een groot deel van onze lichaamswarmte verloren via het hoofd. Met koudere temperaturen is het dragen van een buff of muts, zeker in weer en wind, een goede bescherming tegen de kou.

Is de outfit toch te warm? Dan is het een kleine moeite om dit aan te passen en een jack, muts of handschoenen uit te trekken.

Veel sportplezier in deze periode toegewenst!

Afspraak maken mogelijk!

Wij werken conform de meest recente richtlijnen van het RIVM die gelden voor onze beroepsgroep.

Op deze wijze is een behandeling veilig voor onze klanten en therapeuten.

Afspraak maken