Nek- en hoofdpijnklachten

Geplaatst op

Bijna iedereen heeft wel eens hoofdpijn, maar waar komt dat nou vandaan?

Van alle hoofdpijnklachten valt ongeveer 90 % onder de noemer spanningshoofdpijn en/of migraine. Juist bij deze twee hoofdpijnvormen is de relatie met triggerpoints het grootst. Een triggerpoint is een kleine samentrekking (kramp) in het spierweefsel, ook wel bekend als een (spier-)knoop.

Triggerpoints veroorzaken veel verschillende klachten in hoofd en nek. Hieronder een aantal symptomen in hoofd en nek die naast hoofdpijn en migraine door triggerpoints kunnen worden veroorzaakt.

• Pijn en gevoeligheid van het gebit
  • Verstopte en pijnlijke oren
  • Een stijve en pijnlijke nek
  • Keelpijn en chronisch hoesten
  • Duizeligheid en evenwichtsstoornissen
  • Rode, pijnlijke en/of tranende ogen, wazig zien
  • Kaakproblemen als knappende kaken, verminderd bewegen van de kaken
  • Hangende oogleden
  • Gevoelloze lippen en tongpijn

Hoofdpijn is een klassiek voorbeeld van uitstralende pijn. Het aanraken van triggerpoints wekt herkenbare hoofdpijn op. Daarnaast geeft het tot rust brengen van triggerpoints vermindering van hoofdpijn. De spieren die uitstralende pijn in het hoofd geven zijn de spieren in nek, kaak, bovenrug en van het hoofd zelf.

Het beeld van spanningshoofdpijn en migraine kan gemakkelijk ontstaan door een overlap van verschillende uitstralingsgebieden vanuit enkele triggerpoints. Ook voor migrainepatiënten kan het behandelen van de triggerpoints goede resultaten geven.

Onderzoek
Bij het onderzoek is het belangrijk te kijken om welke hoofdpijnvorm het gaat. Als er ‘alarmsymptomen’ aanwezig zijn wordt u terugverwezen naar de huisarts. De huisarts kan dan aanvullend onderzoek doen. Bij het onderzoek worden ook vaak de wervelkolom en de schouders meegenomen. Problemen in die gebieden heeft vaak invloed op de klachten in het nek- en hoofdgebied.

Fysio 0512 heeft veel kennis en ervaring op het gebied van het behandelen van hoofd- en nekpijn met verschillende behandeltechnieken. Heeft u vragen of wilt u graag een afspraak maken voor advies en/of een behandeling?

Bel of mail gerust, wij helpen u graag verder!
Tel.:0512 53 75 06
Mail: info@fysio0512.nl