Liesblessure

Geplaatst op

In de medische wereld wordt met de naam liesblessure soms ongenuanceerd omgegaan. Het is een verzamelnaam die aangeeft dat er pijnklachten aanwezig zijn in de liesstreek, die o.a het gevolg zijn van problemen elders in het lichaam, maar ook duidelijk zijn oorsprong heeft in de liesstreek zelf.
Een liesblessure is grofweg in te delen in twee categorieën:
1. Acute liesblessure
Deze ontstaat (meestal) tijdens het sporten en geeft acuut vaak een heftige pijn in de liesstreek. Meestal is er sprake van een spierscheurtje in de overgang pees-spierbuik van betreffende spier (adductor). Deze blessure dient op de juiste manier behandeld te worden met evt. tapen en later revalidatie met gedoseerde sporthervatting en spierversterking van de beenspieren. Het genezingsproces duurt gemiddeld 6 weken. Het is mogelijk dat een acute liesblessure later overgaat in een chronische liesblessure. In dat geval kunnen er spierverklevingen aanwezig zijn die herhaaldelijk pijn veroorzaken in de liesstreek als gevolg van nieuwe kleine scheurtjes aan de rand van de verklevingen.

2. Chronische liesblessure
Met een liesblessure wordt vaak een lokale (niet bacteriële) ontsteking van de peesaanhechtingen bedoeld ter hoogte van de lies. De pijn bevindt zich doorgaans aan de binnen-onderzijde van het schaambeen en straalt soms uit naar de binnenzijde van het bovenbeen en de gehele lies- en of onderbuikregio. In sommige gevallen is niet de peesaanhechting de oorzaak van de pijn maar de spierbuik zelf als gevolg van verklevingen na een spierscheurtje.

Klachten (symptomen) bij een chronische liesblessure kunnen o.a. zijn :
– pijn in de lies, vaak uitstralend naar binnenzijde bovenbeen
– in de beginperiode pijn na intensief sporten, later ook tijdens sporten
– in de mid-fase wordt de pijn zelfs minder tijdens sporten
– pijn kan in de rusttoestand soms zelfs het hevigst zijn
– het aangedane been in de richting van het andere been bewegen verergert de pijn
– soms zelfs uitstraling naar onderbuik of genitaliën
– het gehele bovenbeen kan strak en hard aanvoelen als de liesblessure al langer bestaat
Oorzaak liesblessure
De meest voorkomende oorzaak is door sporten.
Kenmerken van deze sporten:
– vaak duursporten (hardlopen, marathon, schaatsen)
– krachtexplosies (volley, voetbal waarbij nogal eens gesprongen wordt, trapbewegingen etc.)
– zaalsporten (zaalsporten zijn bij uitstek de oorzaak van spierverkortingen)
– veel zijwaartse of draaiende bewegingen tijdens de sport
– soms lenigheidssporten (turnen: overrekking – spierscheurtjes)
Heb je liesklachten, zorg dan voor een goede en tijdige behandeling van de blessure. Fysio 0512 heeft veel ervaring met sport gerelateerde klachten en blessures, waaronder liesblessures.
Wil je advies?
Bel of mail dan met de praktijk, wij helpen je graag.
0512 53 75 06 / info@fysio-0512.nl